مقام معظم رهبری درباره وضعیت نامناسب مهدهای کودک با بیان اینکه دستگاههای مختلف دولتی با هم در این زمینه بگومگو دارند، متذکر شده بودند: دیگران میآیند بچّههای مردم را میگیرند، میبرند آنجا و “تربیتهای غلط” داده میشود. به گزارش سایت معلولین هدف و به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در سایه اختلاف نظر میان […]
مقام معظم رهبری درباره وضعیت نامناسب مهدهای کودک با بیان اینکه دستگاههای مختلف دولتی با هم در این زمینه بگومگو دارند، متذکر شده بودند: دیگران میآیند بچّههای مردم را میگیرند، میبرند آنجا و “تربیتهای غلط” داده میشود.
به گزارش سایت معلولین هدف و به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در سایه اختلاف نظر میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی، مهدهای کودک تا به امروز متولی واحدی نداشتهاند.
تاکنون و طبق آییننامه مصوب، مجوز دادن و برنامه ( شامل مجموعه فعالیتها و خدماتی که در حوزههای مرتبط با فضای فیزیکی و تجهیزات، نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت، مراقبت، شهریه، رتبه بندی و خدمات اجتماعی پیشگیرانه مهدکودک نظیر انواع غربالگریهای بینایی و… که برای کودک انجام میشود) بر عهده بهزیستی و شاخصهای آموزشی و پرورشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و گاه متفاوت بودن شاخصهای و معیارهای باعث دوگانگی و بلاتکلیفی شده است.
رهبر انقلاب در جلسه ویدیو کنفرانسی شهریور ماه خود با مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت مهدهای کودک تاکید کردند:
“یک مسئله، مسئله مهدکودکها و پیشدبستانیها است. مهدکودکها متأسّفانه رها است؛ مهدکودکها هم ذیل آموزش و پرورش است. اوّلاً دستگاههای مختلف دولتی با هم در این زمینه بگومگو دارند که این بگومگوها باید برطرف بشود؛ وانگهی وقتی که دستگاه را شما رها بگذارید، دیگران میآیند بچّههای مردم را میگیرند، میبرند آنجا و تربیتهای غلط داده میشود. گزارشهای بسیار بدی بنده دریافت کردم از بعضی از مهدکودکها که واقعاً نگرانکننده است. اداره کنید مهدکودکها را. مهدکودک هم فقط یک مرکز خدماتی نیست که بچّه را حفظ کنند و خدمت بدهند، [بلکه] به یک معنا مرکز آموزشی و پرورشی است، منتها خب با زبان خاصّ خود، با شیوهی خاصّ خود.”
بررسی وضعیت اداره مهدهای کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی
در همین رابطه، رضوان حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تعیین تکلیف وضعیت اداره مهدهای کودک اظهار کرد: این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و کارگروهی تشکیل شده است که نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند.
وی افزود: جمع بندی این موضوع توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میشود، قرار است این هفته جلسه ای برگزار شود تا بتوانیم مدل نهایی اداره مهدهای کودک را داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در فرمایشات رهبر انقلاب بر این تاکید شد که برنامه های تربیتی از مهدکودک تا دانشگاه امر حاکمیتی است و باید زیرنظر آموزش و پرورش باشد بنابراین با توجه به این موضوع که جزو سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز بوده، آمادگی خود را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم تا وزارت آموزش و پرورش متناسب با برنامه جدید بتواند ساختارهای متناسب با این مأموریت را داشته باشد.
برنامه تربیت یکپارچه دوران کودکی تدوین شد
حکیم زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع ابعاد مختلفی دارد و تربیت کودک جزو وظایف وزارت آموزش و پرورش است، برنامه پیشنهادی خود برای تربیت یک پارچه دوران کودکی که از بدو تولد شروع میشود را تهیه شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم.
وی ادامه داد: تا جایی که به وزارت آموزش و پرورش مربوط است مقدمات برای فرایندهای کار و پذیرش مسئولیت مهدهای کودک انجام شده است و قسمت انتهایی این کار به دست شورای عالی انقلاب فرهنگی است و براساس مدلی که در آنجا نهایی میشود هر کدام از دستگاهها مسئولیت خود را انجام میدهند.
وی گفت: نکته مورد اهمیت این است که تربیت کودکان قطعاً وسیعتر از نگهداری صرف آنها است؛ این موضوع یک امر آموزش و پرورشی است و از این جهت به وزارت آموزش و پرورش مربوط میشود ما از لحاظ محتوایی و فرایندی آمادگی خود را برای مهدهای کودک اعلام کردهایم.
قانونی که باعث سردرگمی شد
به گزارش تسنیم؛ حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز پیش از این گفته بود: از سال ۸۷ قانونی یک ساله در خصوص تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این قانون طی ۵ سال تمدید و در سال ۹۵ به عنوان قانون دائمی مصوب شد.
وی تاکید کرده بود: در تبصره ۲ ماده ۲ این قانون آمده است “تعیین شاخصهای آموزشی و پرورشی، تدوین محتوا و نظارت بر مهدهای کودک از حیث آموزشی و پرورشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده بهزیستی است!” مشکل از همین جا شروع شده و چون تولی گری مشخص نشده است و برای کسانی که وارد این حوزه میشوند، باعث سردرگمی خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی متذکر شده بود: بر طبق قانون قرار بود که آئین نامه، سه ماهه نوشته شود اما در اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیئت وزیران رسید اما نداشتن متولی واحد (همان مبحث مورد نظر مقام معظم رهبری) باعث شده است که این اختلاف همچنان ادامه پیدا کند و به همین دلیل بارها پیشنهاد تولی واحد مهدهای کودک به یک نهاد مشخص توسط سازمان بهزیستی مطرح شده است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرده و گفته بود: در همین جلسه نیز دکتر قبادی دانا؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور بار دیگر پیشنهاد دادند که از صفر تا صد موارد مربوط به شهریه، رتبه بندی، خدمات و… مهدهای کودک به یک نهاد واحد اعم از آموزش و پرورش، بهزیستی یا هر نهاد دیگری واگذار شود و به این ترتیب پاسخگویی نیز بهتر میشود.
فرید همچنین به محتوای معرفی شده از سوی بهزیستی به مهدهای کودک اشاره کرده و گفته بود: طی سالهای گذشته که هنوز هم آئین نامه به قانون دائمی تبدیل نشده بود، هر ساله تمام محتواهایی که به مهدهای کودک معرفی میکردیم به تأیید آموزش و پرورش رسیده بود و تاکید داشتیم که این محتوا در کتاب نامه رشد که هر سال توسط آموزش و پرورش منتشر میشود، معرفی شده باشد.
منبع: تسنیم
- نویسنده : آرزو آدم زاد
Friday, 22 November , 2024